Ohje suojatun sähköpostin käyttöön
Käytä kuntalaisen turvapostia silloin, jos viestisi sisältää henkilötietoja (esimerkiksi henkilötunnuksia) tai muuta luottamuksellista tai arkaluonteista tietoa. Suojatun sähköpostin tietoturvataso on korkeampi kuin tavallisen sähköpostin.
Kenelle suojattua sähköpostia voi lähettää?
Suojattua sähköpostia voi lähettää määritellyille henkilöille työllisyydenhoidossa ja opetuspalveluissa. Suojatun sähköpostin lähettämiseen tarvitset henkilökohtaisen sähköpostiosoitteen, mikä rekisteröidään suojattuun sähköpostipalveluun.
Miten lähetän suojattua sähköpostia?
- Siirry verkkoselaimella suojattuun sähköpostipalveluun.
- Kirjoita Lähettäjä-kenttään oma sähköpostiosoitteesi (kuva 1).
Kuva 1. Ilmoita ensin sähköpostiosoitteesi palveluun. - Valitse Jatka-painike.
- Valitse Rekisteröidy -painike (kuva 2). Tämän jälkeen voit sulkea selaimen.
Kuva 2. Rekisteröi sähköpostiosoitteesi palveluun.
- Kun sähköpostiosoitteesi on rekisteröity, saat henkilökohtaiseen sähköpostiisi viestin lähetyslinkin. Jos linkkiä ei löydy, tarkista myös roskaposti. Linkki on voimassa kymmenen (10) päivää.
- Kun klikkaat sähköpostiin tullutta linkkiä, pääset kirjoittamaan suojatun sähköpostin (kuva 3). Kirjoita vastaanottajan nimi tai valitse nimi listalta sekä täytä muut tiedot viestitiedot. Voit liittää mukaan myös liitetiedostoja. Liitetiedostojen enimmäiskoko on yhteensä 75 Mt. Kun haet liitetiedoston tietokoneeltasi, muistathan sen jälkeen valita Lisää-painikkeen. Vasta tämä liittää tiedoston osaksi viestiäsi.
Kuva 3. Viesti kirjoitetaan sähköpostilinkistä avautuvaan lomakkeeseen. -
Kun viesti on valmis, valitse Lähetä-painike.